ITIL certificeringen

Het ITIL® (Information Technology Infrastructure Library) framework voor servicemanagement bestaat uit een groot aantal best practices die organisaties kunnen gebruiken om de kwaliteit van hun IT-beheer te verbeteren. Binnen het framework wordt beschreven hoe je een serviceorganisatie op kunt zetten waarmee je de IT-voorzieningen van een organisatie kunt ondersteunen. Daarnaast wordt uitvoerig beschreven welke rollen en processen bij zo’n serviceorganisatie horen. Om aan te tonen dat je de principes van ITIL beheerst, kan je verschillende ITIL-certificeringen behalen. De bijbehorende trainingen verzorgen wij voor je, zodat je optimaal voorbereid aan jouw ITIL-examen begint.

Hieronder leggen we je precies uit wat de mogelijkheden zijn als jij een ITIL-certificering wilt behalen.

Overgang van ITIL v3 naar ITIL 4

ITIL bestaat sinds de jaren ’80 en is sindsdien uitgegroeid tot hét framework op het gebied van servicemanagement. De populariteit van ITIL en de toenemende afhankelijkheid van IT hebben ervoor gezorgd dat het framework zich continu is blijven ontwikkelen. Zo werden door de jaren heen ITIL v1, ITIL v2 en ITIL v3 geïntroduceerd. Op dit moment staat het ITIL-framework in het teken van de overgang van ITIL v3 naar ITIL 4. Dit betekent ook dat de ITIL v3-certificeringen in de loop van 2021 door uitgefaseerd zullen worden. Als je echter voor het einde van 2021 over 17 credits uit het ITIL v3 certificeringsprogramma beschikt, dan kan je ervoor kiezen om op het ITIL 4 niveau ‘Managing Professional’ in te stromen met behulp van de ITIL 4 Managing Professional Transition training en bijbehorende certificering.

ITIL 4 Foundation

Het ITIL 4 certificeringsprogramma bestaat uit vier niveau’s: Foundation, Managing Professional, Strategic Leader en Master. De ITIL 4 Foundation certificering is jouw startpunt op het moment dat je nieuw bent met het ITIL-framework of als je niet over de benodigde 17 credits uit het ITIL v3 certificeringsprogramma beschikt om deel te nemen aan de ITIL 4 Managing Professional Transition certificering. De ITIL 4 Foundation training en het bijbehorende examen zijn erop gericht om deelnemers bekend te maken met de belangrijkste concepten binnen het ITIL-Framework, daarnaast is er aandacht voor de vier dimensies van servicemanagement en komen concepten als Lean, Agile en DevOps aan bod.

Het ITIL 4 Foundation examen bestaat uit 40 multiple choice vragen, waarbij minimaal 26 vragen goed beantwoord moeten worden om te slagen. Heb je het examen gehaald, dan krijg je een jaar lang gratis toegang tot de online omgeving ‘My ITIL’. In deze omgeving heb je onder andere toegang tot aanvullende publicaties en whitepapers over ITIL.

ITIL 4 Managing Professional

Na het behalen van de Foundation certificering, is de volgende stap het niveau ITIL 4 Managing Professional of het niveau ITIL 4 Strategic Leader. Het ITIL 4 Managing Professional niveau is bedoeld voor IT-professionals die bezighouden met het projectmatig inrichten en coördineren van de ITIL-processen binnen hun organisatie. Om dit niveau te bereiken dien je drie modules te behalen die specifiek van toepassing zijn op het Managing Professional niveau en een module die van toepassing is op zowel Managing Professional als Strategic Leader.

ITIL 4 Strategic Leader

Het ITIL 4 Strategic Leader niveau is bedoeld voor IT-professionals die verantwoordelijk zijn voor de digitale en/of IT-strategie binnen hun organisatie. Voor dit certificeringsniveau is het behalen van twee modules vereist. De module ITIL® 4 Leader: Digital & IT Strategy is hierbij specifiek van toepassing op het niveau Strategic Leader, terwijl de module ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan and Improve wordt gedeeld met het niveau Managing Professional. Wanneer je al ITIL 4 Managing Professional bent, hoef je dus nog maar één extra module te behalen om ook ITIL 4 Strategic Leader te worden.

 

ITIL 4 Master

Tot slot is het hoogste niveau binnen het ITIL certificeringsprogramma de ITIL 4 Master certificering. Deze certificering bestaat uit een aantal praktijkopdrachten waarmee je aantoont dat jij precies weet hoe je het ITIL-framework in de praktijk toepast. Omdat de opdrachten zijn toegespitst op jouw specifieke ervaring me ITIL, is er geen training voor dit certificeringsniveau beschikbaar.

Je komt alleen in aanmerking voor de ITIL 4 Master certificering als je minimaal vijf jaar ervaring hebt met het geven van advies over service management aan het hoger management van jouw organisatie. Daarnaast moet je eerst het Managing Professional niveau behaald hebben.

Vragen en meer informatie

Heb jij een vraag over de mogelijkheden met betrekking tot ITIL certificeringen? Of wil je meer informatie over ons ITIL-trainingsaanbod ontvangen? Neem dan vooral vrijblijvend contact met ons op. Dit kan door te bellen naar 030 234 8500 of door een e-mail te sturen naar info@computrain.nl. Onze studieadviseurs staan voor je klaar.