Mede doordat zoveel bedrijven met ITIL werken, is het framework uitgegroeid tot de standaard voor service management. Maar ITIL heeft een nieuwe concurrent. VeriSM™ houdt rekening met de nieuwe manieren van werken en technologieën zoals cloud, continuous delivery, DevOps en agile. Een nieuwe kijk op servicegerichtheid. Nu in magazine UPDATE!
De laatste jaren werken steeds meer bedrijven op een agile manier en volgens DevOps. Afzonderlijke afdelingen worden steeds meer als één team gezien. Ze werken nauwer samen en collega’s zitten fysiek ook vaker op dezelfde locatie. Daardoor wijzigt onder andere de manier waarop systemen en applicaties getest en geïmplementeerd worden. Service management moet zich dus hierop aanpassen. Met ITIL lukt dat maar tot op zekere hoogte. VeriSM™ geeft je een frisse blik op hoe service management ingericht en uitgevoerd kan worden. Het biedt onder andere een set richtlijnen voor service management gericht op kwaliteit, risico, compliance en verbetering.
VeriSM™ heeft als filosofie dat je voor service management en servicegerichtheid een aanpak op maat kunt ontwikkelen. Dit door rekening te houden met de grootte van de organisatie, de prioriteiten, de organisatiecultuur, het marktsegment en het soort diensten of producten dat een bedrijf aanbiedt. VeriSM™ doet dit mede aan de hand van een management mesh. Dit is de matrix waar VeriSM™ op drijft. Dit beheerraamwerk wordt gevormd door een combinatie van technieken om de verwachte support in te richten op het gebied van resources, de omgeving, opkomende technologieën en beheerpraktijken. Het verschil met ITIL is onder andere dat er kaders geschetst worden, in plaats van gedetailleerde procesomschrijvingen. Hiermee ontstaat flexibiliteit voor de wensen en gebruikte technologieën van een organisatie.
Lees het hele artikel over VeriSM™ in onze nieuwe editie van magazine UPDATE.
Elke maand IT-nieuws en kortingsacties in je mailbox? En 4 keer per jaar ons magazine in je bus krijgen? Laat hier je gegevens achter.