Zijn er wel eens teveel collega’s betrokken bij een simpele actie? Dat moet toch makkelijker kunnen. Pak een paar stiften en pakje Post-Its… en breng jouw werkproces in kaart. Zo maak je een proces tastbaar voor jezelf, manager en collega’s. Deze vijf vragen helpen je daarbij.
Slecht uitgewerkte processen leiden tot vertraging, ontevreden klanten en administratieve fouten.
Dat kan in een teamoverleg zijn. Maar ook in de communicatie met klanten of bij het werken in bepaalde systemen of aanpassen van de website.
Zijn er steeds meer protocollaire handelingen toegevoegd omdat er nieuwe wetgeving in ging, nieuwe functies bijkwamen of iedereen zijn eigen werkwijze heeft en die wil toevoegen?
Er zijn diverse technieken die je kunnen helpen om een werkproces te stroomlijnen. Je kunt bijvoorbeeld Value Stream Mapping (VSM) gebruiken door met Post-It's een proces uit te werken. In de training Procesmanagement komen dergelijke technieken aan bod. Je leert welke hulpmiddelen in welke situatie het beste zijn en hoe je die inzet.
Luister naar collega’s of test zelf hoe het werkt. Ben jij of zijn jouw collega’s minder tijd kwijt? Willen teamleden iets graag oppakken? Dat zijn signalen dat jouw proces goed gemanaged is.