“Door Covid-19 heeft blended learning een boost gekregen”, zegt Louis Spaninks. Als directeur van de stichting CA-ICT staat hij met zijn voeten in de klei van de recente ICT-onderwijsontwikkelingen. Welke trends ziet hij nog meer en hoe verwacht hij dat die zich de komende jaren ontwikkelen?
CA-ICT is het opleidingsfonds voor de arbeidsmarkt ICT. CA-ICT wil de werkgelegenheid voor ICT’ers verbeteren en zo de concurrentiekracht van Nederland vergroten. Dat doet de stichting aan de ene kant door organisaties en ICT’ers te helpen bij subsidieaanvragen. Aan de andere kant ondersteunt het CA-ICT ICT’ers en werkgevers door werkgelegenheidsprojecten en opleidingen aan te bieden, waaronder vaak ook opleidingen van Computrain. In zijn 25-jarig bestaan heeft CA-ICT 5.000 bedrijven en 5.000 werkzoekenden geholpen, en zeker 330.000 mensen geschoold.
Spaninks merkt dat digitaal lesgeven en blended learning de afgelopen tijd echt van de grond zijn gekomen. Covid-19 is een belangrijke aanjager daarvan. “Veel organisaties waren al jarenlang bezig met het deels digitaliseren van hun onderwijs. Maar Covid-19 heeft deze trend pas echt een boost gegeven. Momenteel hebben de meeste opleiders hun blended learning echt goed geregeld. Niet alleen met een digitaal lesaanbod, maar ook met bijvoorbeeld met een begeleider die van negen uur ’s ochtends tot acht uur ‘s avonds bereikbaar is voor vragen.”
Blended learning is volgens Spaninks een blijvertje: “Ik verwacht niet dat cursisten al hun lessen dadelijk weer samen in een klas willen volgen. De efficiëntievoordelen van digitaal onderwijs zijn simpelweg te groot. Dat geldt zowel voor werkgevers en opleiders, als voor de cursisten zelf.” In veel gevallen is klassikaal wel een goede aanvulling op digitaal lesgeven. “Bij praktijkopleidingen hebben cursisten ook geregeld ter plekke ondersteuning nodig. Dat vereist fysieke aanwezigheid.” Voor dergelijke opleidingen biedt blended learning uitkomst.
Een andere trend die Spaninks ziet, is de groeiende behoefte aan ICT’ers met sociale vaardigheden. “ICT’ers werken tegenwoordig in allerlei sectoren, van de bouw tot de zorg. Om hun werkzaamheden goed uit te voeren, moeten ze ook weten wat er bij hun werkgever of klant speelt. Dat is nodig om de implementatie goed te kunnen uitvoeren en businesseisen te begrijpen. Sociale vaardigheden als teamwork, presenteren en het aanvoelen van groepsdynamiek, zijn dan essentieel… en die leer je niet zomaar online.”
Steeds meer vrouwen starten als ICT’er. In de afgelopen twee jaar is het aantal vrouwen dat werkt in een ICT-functie vier keer sneller gegroeid dan het aantal mannen: met 16 procent ten opzichte van 4 procent. Spaninks: “Dat betekent dat ICT niet langer een pure mannenwereld is. De cultuur verandert en blijft veranderen, want het percentage vrouwen stijgt de laatste jaren gestaag door richting de twintig procent.” Hoe dat komt? ICT is uitgegroeid tot een vast, essentieel onderdeel voor elke organisatie – ongeacht de sector. Dat maakt het vak tastbaarder. “Steeds meer mensen zien wat je allemaal met ICT kan en welke praktijkvoordelen dat oplevert. Ze beseffen dat het geen technisch kunstje is, maar dat ICT-oplossingen alle organisaties wat te bieden hebben, ook in sectoren met veel vrouwelijke werknemers zoals de zorg. Deze bredere context spreekt vrouwen aan.”
Spaninks signaleert nog een opvallende leertrend: “Steeds meer mensen gaan zelf op zoek naar opleidingen en trainingen om hun ICT-vaardigheden en -kennis te vergroten. Ik verwacht dat opleiders daar steeds meer en beter bij gaan begeleiden, bijvoorbeeld door als een soort coach te fungeren. Zo kunnen ze cursisten helpen om de juiste opleiding te kiezen; een die past bij de manier waarop ze zichzelf willen ontwikkelen en hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot.” Daarnaast komen er steeds meer individuele subsidieregelingen, zoals STAP. Daarbij moet niet de werkgever, maar de cursist de aanvraag indienen. Ook dat past bij deze individualiseringstrend.
De toename van blended learning, groeiende vraag naar sociale vaardigheden, meer vrouwen in ICT-rollen en individualisering zijn slechts een paar leertrends, specifiek voor het ICT-vakgebied. Welke algemene onderwijstrends signaleert Leo Demont, directeur van Computrain? En hoe verwacht hij dat deze zich het komende jaar ontwikkelen?