Al vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw wordt Lean in veel bedrijven toegepast. De afgelopen jaren heeft deze methodiek alleen maar aan populariteit gewonnen doordat steeds meer sectoren zich richten op wat waardevol is voor de klant. Daarnaast zijn veel bedrijven op zoek naar manieren om verspilling tegen te gaan en zo een beter bedrijfsresultaat te bereiken. Wat zijn de vijf voordelen van lean werken?
Bij Lean werken ligt de focus op verspilling tegengaan en meer waarde creëren voor de klant. Het is een manier van denken en werken voor het hele bedrijf en draait om het leveren van de producten en diensten waar een klant behoefte aan heeft. Alles wat geen waarde heeft voor de klant haal je bij Lean uit de bedrijfsprocessen. Zo voorkom je dat je te veel geld, tijd of kwaliteit verspilt en focus je je als bedrijf op datgene wat er echt toe doet.
Als bedrijf wil je de beste diensten en/of producten leveren en je daarin continu blijven ontwikkelen. Door inzicht te hebben in de sterkten en zwakten van je bedrijfsprocessen kun je verbeteringen aanbrengen en processen beter inrichten, wat voor een verbeterde en constantere kwaliteit van producten en diensten zorgt.
Een tevreden klant komt vaak terug. Een ontevreden klant gaat naar de concurrent. Wat wil de klant en waar wil de klant voor betalen? Deze vragen staan centraal binnen een Lean organisatie. Door de processen meer te richten op de klant, voldoe je als bedrijf eerder aan de verwachtingen en behoeften van de klant, wat uiteraard zorgt voor meer tevreden klanten.
In een organisatie willen medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen. Niemand zit erop te wachten werk te verrichten waarin zijn of haar kennis en kunde niet benut worden. Dankzij de Leanmethode is een organisatie overzichtelijk en georganiseerd. Typerend is dat iedereen binnen een Lean organisatie werkt aan de continue verbetering van producten en diensten. Daarnaast weten medewerkers wie waar verantwoordelijk voor is, verlopen processen efficiënter en wordt er meer samengewerkt. Medewerkers hebben daardoor het gevoel dat ze een belangrijke bijdrage leveren aan de doelstellingen van het bedrijf, waardoor de motivatie en productiviteit zullen groeien.
Door processen efficiënter en meer vraaggestuurd in te richten, is er tot slot ook meer ruimte voor uitzonderlijke situaties. Voor dit soort situaties hoeven de standaardprocessen niet onderbroken te worden, want deze kunnen bij Lean werken moeiteloos blijven lopen naast bijvoorbeeld een afwijkend project. Bovendien zorgt de verbeterde samenwerking tussen medewerkers onderling ervoor dat er meer wordt gedeeld en zo sneller nieuwe strategieën en ideeën worden geuit.
Zelf aan de slag met Lean binnen jouw organisatie? Dan hebben wij daar een aantal interessante trainingen en opleidingen voor in ons aanbod. Download de brochure voor meer informatie of neem vrijblijvend contact op over de mogelijkheden.