De ICT Praktijkacademie biedt studenten, herintreders en omscholers de handvatten om tegelijk werkervaring en kennis op te doen. Computrain en NCOI verzorgen de inhoud van de opleiding. Timothys hart lag in de horeca, maar hij koos vanwege de coronacrisis voor een nieuwe start. En die vond hij in oktober 2020 bij de ICT Praktijkacademie. Hij vertelt hoe hij zijn werk-leertraject tot dusver ervaart.
In februari 2020 opende ik de deuren van mijn nieuwe restaurant. Helaas ging het door corona niet lekker met de opstart. Toen ben ik gestopt. Een rol in de horeca werd het voorlopig niet, dus besloot ik mij om te scholen. Ik dacht meteen aan een rol in de ICT, omdat ik dat altijd al een interessant vak vond. Het is een constant veranderende wereld, dat vind ik leuk! Maar ik had nog niet de kennis en skills om een ICT-rol te vervullen. Ik surfte online wat rond en kwam zo bij de ICT Praktijkacademie terecht. Wat mij direct aansprak, is dat je ervaring opdoet en leert tegelijk! Uit mijn werkleven stappen om fulltime te gaan studeren, was voor mij een no-go. Een werk-leertraject is dan een mooie oplossing.
Ik koos voor de vier jaar durende HBO Bachelor Informatica. Mijn klas bestaat uit studenten met verschillende achtergronden. De een heeft al een ICT-functie (gehad), de ander weet er nog niks vanaf. De een heeft al een MBO- of HBO-opleiding gevolgd en de ander komt net van de HAVO. Voorkennis is dus absoluut geen must. De opleiding is heel kleinschalig, wat ervoor zorgt dat ik mij gezien en gehoord voel.
Het traject begint met een bootcamp een maand, waarin je kennismaakt met verschillende aspecten van ICT. Zo leer je snel de basics. Heel fijn voor mensen zoals ik, die van vooraf aan moeten beginnen. Daarna is het tijd om een bedrijf te vinden dat bij jou past. Je wordt hieruit vanuit de praktijkacademie ondersteund. Voor mij werd het Ortec, een ICT-organisatie dat bedrijfsprocessen optimaliseert. Ik ben pas net begonnen op de supportafdeling, maar ik merk al dat het een goede leeromgeving is. Er komen verschillende IT-aspecten op mij af, waardoor ik mij snel kan ontwikkelen. Mijn taak is ervoor te zorgen dat iedereen z’n werk goed kan uitvoeren. Medewerkers kunnen bij mij terecht als er bijvoorbeeld iets aan de hand is met hun laptop of een applicatie.
Alle belangrijke onderwerpen komen tijdens de opleiding in verschillende modules aan bod: van de IT-architectuur tot cloud computing en datamanagement. Maar ook softskills zijn belangrijk, die ontwikkel je tijdens de modules ‘Planmatig werken’ en ‘Professioneel en oplossingsgericht werken’. De kennis die ik opdoe, kan ik direct toepassen binnen mijn rol.
Ik heb de eerste module over development achter de rug. Heel interessant! Tijdens de lessen krijgen we niet alleen een uitleg over de materie, maar maken we ook veel praktijkopdrachten. Ik heb voor een korte periode klassikale lessen gevolgd. Nu in de virtual classroom beschikken we alsnog over de software die we nodig hebben. En de docent kijkt regelmatig met je mee om feedback te geven. Wat dat betreft verschillen de online lessen niet veel van de klassikale variant. Elke module sluit je af met een examen of een kleine scriptie waarin je aan een case werkt, zoals een oplossing voor een app.
Een groot voordeel van een werk-leertraject: je bouwt geen studieschuld op. Je opleiding wordt betaald en daarnaast krijg je nog een stagevergoeding. Maar het belangrijkste: je vult je cv aan met kennis en ervaring. In veel branches vallen momenteel ontslagen, terwijl er veel vraag is naar ICT’ers. Met kennis en ervaring binnen dit vak zit je dus sowieso goed. De kans is groot dat je na de opleiding bij de opdrachtgever kan blijven werken, wanneer zowel kandidaat als organisatie tevreden zijn. Dat is zeker in deze tijd een fijne gedachte.
Heb je vragen of wil je een persoonlijk advies? Wij staan klaar om je alles over de ICT Praktijkacademie te vertellen. Mail naar newpotentials@computrain.nl of kijk op deze pagina voor onze video over dit bijzondere leer/werk-traject.