Hoe gaat bol.com om met actuele thema’s in IT? Op zowel technologisch als maatschappelijk gebied? Thomas de Jong, site reliability team manager bij bol.com, geeft antwoord in de nieuwste editie van ons magazine UPDATE.
“Alles wat we doen bij bol.com, benaderen we vanuit de klantervaring. IT is hierin uiteraard geen uitzondering! Data science is de technische motor achter het personaliseren van de ervaring van onze ruim 7,5 miljoen klanten. In de afgelopen jaren is de klant, terecht, veeleisender geworden op die klantervaring. Waar vroeger ‘vandaag besteld, morgen in huis’ en de prijsstelling bijzonder waren, zoekt de klant tegenwoordig ook steeds meer inspiratie. De fysieke winkelervaring wordt ook online steeds meer verwacht. Data science kan hier enorm bij helpen. Bij bol.com volgt data science het gedrag en het voorspelt toekomstige aankopen van onze klanten. Op basis van onder andere deze voorspellingen, geven wij onze klanten productaanbevelingen om hen nog beter te kunnen helpen. We staan nog maar aan het begin en dat geldt ook voor de technieken die we hiervoor gebruiken. Op dit moment experimenteren we volop, om klaar te zijn voor de toekomst.”
“Bij ons gaat DevOps om ownership en autonomie; door autonomie vergroot je ownership en andersom. Onze scrumteams mogen hun eigen keuzes maken en een eigen koers varen, samen met de business. Het doel van alle scrumteams is om zo min mogelijk afhankelijkheden te hebben, zodat je binnen je team optimale resultaten kan behalen. Als IT heb je de verplichting naar de teams, business en klanten om dit te bereiken. Dit vereist naast techniek ook een culturele shift. Er is veel vertrouwen en een leap of faith nodig, om dit voor elkaar te krijgen. Daarom noemen we het DevOps-programma bij bol.com ‘Man on the Moon’. Want uiteindelijk zullen teams nog sterker performen waardoor de klantervaring verbeterd wordt.”
Lees de hele visie van Thomas de Jong en meer in onze nieuwe editie van magazine UPDATE.
Op de hoogte blijven van alle IT-ontwikkelingen?