Voor een groot gedeelte van onze cursisten hebben klassikale lessen normaliter de voorkeur. Maar nood breekt wet: tijdens de coronacrisis was een snelle omschakeling naar lesgeven in de virtual classroom vereist. Voor ons was dit gelukkig geen nieuwe vorm van lesgeven, wij maakten op dat moment al veelvuldig gebruik van virtuele lessen. Leo Demont, directeur van Computrain, legt uit voor welke uitdagingen volledig online lesgeven zorgt en bellicht tegelijkertijd de kansen die het noodgedwongen heeft gebracht.
‘’Computrain gaf al vaak virtuele klassikale lessen om de flexibiliteit te kunnen bieden voor deelnemers die een lange reistijd hadden. Maar ook voor internationale deelnemers bood dit een uitkomst. Denk aan grote Microsoft Azure-trainingsprogramma’s in samenwerking met Microsoft en bijvoorbeeld ITIL Foundation-trainingen voor groepen deelnemers in het buitenland in opdracht van een grote multinational. Maar ook kleinere bijeenkomsten waarbij deelnemers ‘blended’ begeleid werden via chats en online Q&A sessies. Daarnaast hebben we een groot aanbod aan on demand-trainingen, die bestaan uit zelfstudie en online labs. Toch vulden we vooral veel klaslokalen. Zo heb je immers de meeste interactie en kun je als docent je deelnemers aan de hand meenemen. Het bleef dus even spannend hoe onze deelnemers en docenten uitsluitend leren vanuit de virtual classroom zouden ervaren.’’
‘’Virtueel leren is niet nieuw, maar het is in de coronaperiode even de standaard geworden. Voorheen was het eerder: onbekend maakt onbemind. Dat is nu snel omgekeerd. Iedereen ziet op dit moment immers de voordelen van deze lesmethode. De meest gehoorde reactie is bij ons “Fijn dat de training op deze manier toch gewoon door kan gaan”.
Ik ben natuurlijk blij dat we weer klassikale lessen kunnen bieden, maar de opleidingswereld is zeker verrijkt met een nieuwe variant. En aangezien onze studenten en docenten deze onderwijsvorm als positief hebben ervaren, komt de virtual classroom als een vaste optie in ons aanbod. Volg je een klassikale training na werktijd of blijf je er een of meerdere dagen voor weg? Dan kan dat nu vanuit huis, in plaats van op een locatie waar je nog heen moet rijden.
‘’Wat de virtual classroom voor Computrain tevens een waardevolle lesvorm maakt: de deelnemers en docenten komen uit het IT-vak. Zij zijn behoorlijk digivaardig en zullen virtuele lessen dus niet onwennig vinden. De praktijkopdrachten van de trainingen en opleidingen blijven onveranderd. Deelnemers maken gebruik van een online softwareomgeving, zodat ze niet alleen de kennis, maar ook de skills opdoen. Zo worden ze virtueel klaargestoomd voor het vak.’’
‘’Natuurlijk heeft de virtual classroom ook voor Computrain voor uitdagingen gezorgd. De non verbale communicatie vervalt grotendeels, waardoor de docent extra moet zorgen voor de juiste aandacht en actieve betrokkenheid bij de les. Aandachtspunt zijn ook de communicatieafspraken voor een rustige en effectieve communicatie. De virtual classroom vergt creativiteit van de docenten. De ene docent kon hier vanaf dag 1 goed mee omgaan, de ander was iets langer op zoek naar de beste oplossingen. Toch liep dit snel los, met een duidelijke structuur. Studieplannen en dagindelingen werden aangepast aan de nieuwe werkvorm. Didactisch maar ook qua tijdsblokken, omdat van 09.00 tot 17.00 je concentratie in een virtuele les vasthouden nog best lastig kan zijn. Uiteindelijk vertelden veel deelnemers dat ze niet meer anders willen: zij verkiezen de virtual classroom boven de klassikale les.’’
‘’Er is geen lesvorm die beter is dan de ander. Voor iedereen werkt het anders. De virtual classroom-lessen vergen meer zelfdiscipline, maar kun je rustig vanuit huis volgen. Tijdens on demands-zelfstudies heb je geen docent die jou meeneemt door de stof, maar kun je zelf jouw tijd indelen. En klassikale lessen kosten meer reistijd, maar bieden jou misschien de interactie en persoonlijke begeleiding die jij nodig hebt.’’
‘’De huidige situatie zal de vraag naar leren voor altijd veranderen. Er ontstaan nieuwe manieren van onderwijs geven. Cursisten en opdrachtgevers hebben nu ervaring opgedaan met virtueel leren. Dat biedt nieuwe kansen. Denk bijvoorbeeld aan het verzorgen van trainingen die voorheen niet konden doorgaan vanwege een te klein aantal deelnemers of een te lange reistijd. Leren kan bij Computrain nu anywhere en anytime.’’