Tesla is inmiddels meer waard dan de volgende negen grootste autofabrikanten samen. Apple vertegenwoordigt meer waarde dan alle andere beursgenoteerde bedrijven op de London Stock Exchange bij elkaar. Het geheim achter dit succes? Datagedreven werken.
We staan aan het begin van het datatijdperk: een periode waarin economisch succes een direct gevolg is van de manier waarop je als organisatie data gebruikt. Dit noemen we ook wel de vierde industriële revolutie. Bedrijven die nu hun businessmodel bouwen rond data, komen later als de winnaars uit de strijd. Tesla en Apple zijn daarvan de eerste opvallende voorbeelden. Maar ook startups als Greenwheels, Adyen, Klarna en AirBnB onderscheiden zich binnen hun sector met hun succesvolle datagedreven aanpak.
Meer leren over datagedreven werken? Bekijk dan hier ons data-trainingsaanbod.
Hoe verander je jouw organisatie in een datagedreven business? Daar gaan we in dit artikel dieper op in aan de hand van vragen als ‘Wat levert datagedreven werken op?’, ‘Wat doen datagedreven organisaties anders dan hun traditionele concurrenten?’ en ‘Waar begin ik als ik zelf datagedreven wil gaan werken?’
“Organisaties die datagedreven werken, hebben hun businessmodel gekanteld”, zegt Alex Dowdalls, founder en partner van AXVECO. Dat betekent dat ze data centraal hebben staan in hun businessmodel: welke gegevens wil ik, welke heb ik en wat kan ik daarmee? Dat is het uitgangspunt. “Bij Tesla draait het om het verzamelen van data over bijvoorbeeld het rijgedrag van klanten, de staat van het wegdek en wie waar rijdt. Om dergelijke gegevens te verzamelen, gebruikt Tesla een Internet-of-Things-product. In dit geval is dat een auto, maar dat kan elk item zijn. Dus het businessmodel is gebouwd rond data, niet rond het product.”
Datagedreven bedrijven zijn zich in de eerste plaats bewust van het belang van data. “Dat geldt vooral voor het management”, vult Dowdalls aan. “De leidinggevenden zijn degenen die het businessmodel kunnen aanpassen en data prioriteit geven in de bedrijfsvoering.” Datagedreven organisaties besteden ook veel aandacht aan het verzamelen, beheren en slim gebruiken van data. “Ze kijken verder dan de traditionele klant- en factuurgevens die ze nodig hebben voor administratieve doeleinden, maar analyseren bijvoorbeeld ook het bezoekersgedrag op de website om klantbehoeftes te onderkennen.” Het uiteindelijke doel daarvan is leren van klantgedrag, om vervolgens groei te realiseren door daarmee te experimenten.
Door data slim te gebruiken, bijvoorbeeld in een Artificial Intelligence-toepassing (AI), kunnen datagedreven organisaties de klantbeleving verbeteren. Bijvoorbeeld door de klantsegmentatie te verbeteren, markttrends te voorspellen, een product te maken dat beter aansluit bij de klantwensen en trends, klanten persoonlijke service en aanbiedingen te doen, en het productonderhoud af te stemmen op het gebruik. Want een optimale klantervaring is de sleutel tot succes; uit onderzoek van PWC blijkt dat 86% van de klanten graag meer betaalt als de ervaring goed is. Ander onderzoek laat zien dat ‘customer experience’ eind 2021 ‘product’ en ‘price’ voorbij is gestreefd als belangrijkste onderscheidende factor.
Het zijn niet alleen de grote tech-bedrijven die data driven business tot hun core business hebben gemaakt. Zo wordt data ook gebruikt om het dierenwelzijn te verbeteren. Dowdalls: “Door bijvoorbeeld gegevens over varkensvoeding en -ziektes te verzamelen en te delen in een ecosysteem, weten dierenartsen welke voeding in welke situatie goed is voor dieren en of er een mogelijke epidemie aan zit te komen.” Een andere branche waar datagedreven werken wordt toegepast is de vastgoedsector. Gebouweigenaren optimaliseren hun onderhoud door datagedreven te werken met augmentend reality. “Een monteur ziet dan in een digitaal model waar, welke ventilatieapparatuur zich in een gebouw bevindt. Aan de hand daarvan kan hij snel onderhoud uitvoeren – ook bij een apparaat waar hij niet in getraind is. Augmented reality begeleidt hem bij het onderhoud.”
“Het start met bewustwording”, zegt Dowdalls. “Organisaties moeten zicht niet alleen beseffen dat data een belangrijke resource is, maar ook dat het noodzakelijk is om snel tot actie over te gaan. Datagedreven organisaties die vooroplopen in de vierde industriële revolutie ontwrichten nu al elke sector. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat je de boot mist.” Het is zaak dat het management de mogelijkheden ziet en het businessmodel zo snel mogelijk kantelt. Dan kunnen organisaties zich daarna concentreren op het verzamelen, beheren en analyseren van data. Om vervolgens de vertaalslag te maken naar een slimme businesstoepassing, bijvoorbeeld op basis van AI.
Jouw organisatie datagedreven maken? Bij Computrain vind je cursussen voor elke fase, van bewustwording tot het daadwerkelijk werken met AI. Bekijk hiervoor snel ons data trainingsaanbod.