CZ en Computrain ontwikkelen maatwerk leertraject

De kloof aan openstaande IT-vacatures lijkt onoverbrugbaar: er zijn eenvoudigweg te weinig starters en externe specialisten beschikbaar op de markt om alle IT-vacatures in te vullen. Hoe kunnen organisaties dan toch de gewenste IT-expertise in huis halen? Computrain en CZ sloegen de handen ineen en startten de CZ IT Academy. 
 
Wat is de CZ IT Academy en hoe is deze tot stand gekomen? Waarom hebben CZ en Computrain bepaalde keuzes hierin gemaakt? Wat was de uitdaging van CZ precies? Hoe hebben CZ en Computrain hier gezamenlijk een plan voor gemaakt en wat heeft dat CZ gebracht? In dit artikel vertellen de initiatiefnemers van dit project, Marko van Beurden (Product Owner bij CZ) en Sjon Post (Portfolio Manager Computrain) meer over dit educatieve partnership tussen CZ en Computrain. 
 

Carrièreswitch aanbieden 

Begin 2022 zagen we dat het lastig was om de IT-vacatures in te vullen en was er een sterke afhankelijkheid van externe inhuur. “Dat was voor ons de aanleiding om het anders te gaan aanpakken. Kunnen we ons IT-personeel niet zelf opleiden? We besloten zelfs om nog een stap verder te gaan en mensen van buiten CZ te werven en ze een carrièreswitch aan te bieden”, zegt Marko van Beurden. “Of je nou werkt als fysiotherapeut of een IT-opleiding hebt afgerond – iedereen die wil, mag zich aanmelden voor een intern omscholingstraject.” Een goed plan om toch de juiste IT-kennis in huis te krijgen, om bij te dragen aan zorg die verder gaat. Maar hoe breng je dit idee in de praktijk? CZ benaderde Computrain om samen een in-company leertraject op te zetten. 
 

Basiskennis is essentieel 

Een sterk IT-fundament was in de ogen van CZ en Computrain belangrijk om het leertraject tot een succes te maken. De deelnemers moeten namelijk met hun opgedane IT-kennis alle kanten op kunnen en in hun functie zowel een business- als IT-rol op zich kunnen nemen. Sjon Post: “Het is belangrijk dat je weet wat de basis is van een netwerkinfrastructuur en de bijbehorende hardware. Wat programmeren en software testing inhoudt, maar ook wat afweet van bewezen best practices zoals ITIL voordat je de stap maakt naar nieuwe concepten zoals cloud, Agile en DevOps. Want pas als je de basis van IT van A tot Z kent, snap je hoe dit vakgebied echt werkt. En daarna kun je die IT-kennis pas goed toepassen in een bedrijfskundige setting.” Een ander voordeel van de CZ IT Academy is dat de deelnemers kennismaken met zowel de operations- al development kant van IT. Zo ontdekken ze wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. 
 

Hoe ziet het traject eruit? 

De CZ IT Academy duurt twee jaar. Binnen die periode moet elke deelnemer de opleiding afgerond hebben. Dat was een belangrijke eis van CZ, want de zorgverzekeraar wilde zijn nieuwe IT’ers graag zo snel mogelijk kunnen inzetten. Bovendien wisten CZ en Computrain daardoor dat ze studenten aantrokken met het benodigde enthousiasme en doorzettingsvermogen. Van Beurden: “We hebben sollicitanten bewust gewaarschuwd; weet waar je aan begint. In de twee jaar dat de opleiding duurt, volgen trainingen elkaar in hoog tempo op en is er geen ruimte voor herexamens. Elke week is er een les, na een serie van lessen volgt een week zelfstudie en daarna is het examen.” Het leertraject start met twee basisonderdelen: trainingen rond het thema Development en rond het thema Operations. Daarna volgen er negen trainingen rond overkoepelende DevOps-onderwerpen zoals Testautomatisering, Azure en Agile/Scrum. 
 

Bovenformatief als succesvoorwaarde 

“Bij traineeship-achtige opleidingstrajecten zien we vaak dat de trainee betaald wordt door het team waar hij of zij komt te werken. Dan is het logisch dat het team verwacht dat de deelnemer zo snel mogelijk volledig meedraait. Het werk moet immers gewoon gedaan worden. Maar daar zit een denkfout”, zegt Van Beurden. “Zo leg je te veel druk bij de junior medewerker, terwijl zijn of haar prioriteit juist moet liggen op het leren. Bovendien slokt begeleiding veel tijd op van senior teamleden.” Deze denkfout wilde CZ voorkomen. “Daarom hebben we gekozen voor bovenformatief opleiden: de opleiding wordt betaald vanuit een centraal budget. Zo doorbreken we de gewoonte dat openstaande vacatures door externe, senior IT-medewerkers opgevuld worden die direct hun teambijdrage kunnen en moeten leveren. Bij de CZ IT Academy krijgt de studie voorrang en worden openstaande IT-vacatures uiteindelijk opgevuld door jonge professionals met twee jaar praktijkervaring.” 

Indirecte voordelen 

“Voorheen richtte de werving zich op ervaren IT-professionals of mensen die net klaar waren met hun IT-studie. Door de aanpak die nu is gekozen heb je mensen met relevante IT-kennis en certificeringen die tevens twee jaar werkervaring binnen CZ hebben opgedaan door werken en leren te combineren”, dat is volgens Van Beurden een van de minder opvallende voordelen van de CZ IT Academy. “Daarnaast halen we veelal jonge IT’ers in huis met een frisse kijk op het vak. Mensen die bovendien enthousiast zijn en doorzettingsvermogen hebben – zij hebben het uitdagende traject immers binnen twee jaar succesvol afgerond. Deze nieuwe IT’ers zijn ook loyaal aan onze organisatie, want wij als CZ hebben ze de kans geboden zich te ontwikkelen. Zelfs als studenten na afronding van het Academy-traject ergens anders gaan werken, hebben we daar als organisatie wat aan: deze uittreders zijn dankbaar dat we in ze geïnvesteerd hebben en zullen dat als ambassadeurs uitdragen.” 
 

Mensenwerk 

Opleiden is mensenwerk. Dat werd Post maar weer eens duidelijk bij het opzetten van de CZ IT Academy: “Ik ben gedurende het traject betrokken gebleven bij de studenten, onder andere door deel te nemen aan de voortgangsgesprekken. Het is leuk om mensen te zien groeien in hun rol. Het verschil tussen de kick-off en de afronding is zeer merkbaar. Er staan echte IT-professionals die hun kennis en vaardigheden durven uit te dragen. Dat is het echte bewijs dat onze aanpak goed werkt.” Ook op organisatorisch vlak is de CZ IT Academy mensenwerk. “We hebben dit traject samen tot een succes gemaakt”, legt Van Beurden uit. “Het commitment van Computrain was groot. Na de start bleven zij nauw betrokken en hadden ze altijd snel de juiste mensen paraat. Ook onze meetings waren heel effectief, omdat iedereen aanwezig was en we direct beslissingen konden nemen.” 
 

Lessons learned 

“Als je een leertraject opzet, moet je het ook goed doen!”, dat is een tip van Van Beurden. “In ons geval betekende dit dat we goed luisterden naar de inbreng van Computrain als IT- en opleidingsspecialist. Ook het vrijmaken van budget is belangrijk. Houd in je achterhoofd dat een dergelijk traject de investering uiteindelijk dubbel en dwars waard is. Zorg daarnaast dat je open en transparant bent, naar zowel de organisatie als de studenten. Alle betrokkenen moeten bijvoorbeeld weten dat de opleiding centraal staat en de bijdrage aan het team op de tweede plaats komt.” Maar de belangrijkste les is volgens beide: leg een solide basis. Wanneer je IT-basiskennis mist, breekt dit je later in je werk op. 
 
De eerste lichting studenten heeft de CZ IT Academy inmiddels afgerond en een tweede groep zit momenteel midden in het traject. Maar goede dingen kunnen altijd beter. Daarom kijken CZ en Computrain met open vizier hoe ze de opzet voor een mogelijk derde lichting nog beter kunnen afstemmen op de behoeften van CZ en van de studenten. Bijvoorbeeld door meer organisaties in te haken en hun klassen te bundelen per regio of sector. Maar ook door deelnemers na het IT-fundament verschillende specialisatierichtingen aan te bieden. Hoe de CZ IT Academy zich ook ontwikkeld, de solide basis ligt er. Qua opleiding en qua samenwerking. 

 Meer weten over een in-company leertraject? Neem contact op via incompany@computrain.nl

Wellicht ook interessant